Asana’s

De betekenis van Asana volgens wikipedia: Asana (Sanskriet: आसन, āsana, zit(ten), houding, staat binnen de hatha yoga voor een lichaamshouding waarmee de yogabeoefenaar zich fysiek rekt en strekt om daarmee lenigheid, gevoel voor evenwicht, uithoudingsvermogen en vitaliteit te ontwikkelen. De beoefenaar leert echter ook aandacht en alertheid, wanneer hij zich concentreert op het innerlijke beeld, de beweging en het aannemen van de houding.

IMG_2183

De asana’s zijn in het westen vooral bekend als onderdeel van de hatha yoga, bestaande uit de beoefening van specifieke, gecontroleerde lichaamshoudingen. Door de grote verscheidenheid aan asana’s leert de beoefenaar zijn lichaam en de grenzen van zijn lichaam kennen.

 

Hieronder een aantal voorbeelden en de voordelen van de asana.

Headstand – Shirshasana

De hoofdstand wordt ook wel de Koning van de Asanas (houdingen) genoemd omdat de DSC_7830hoofdstand wordt gezien als de grootste genezer voor vele ziektes. De hoofdstand is de meest effectieve pose voor lichaam en geest. Om de hoofdstand te beheersen heb je ook een beetje kracht nodig maar is in basis concentratie en bewustzijn.

Voordelen

  • De hoofdstand geeft rust aan het hart en vaatstelsel door het lichaam om te draaien. Zwaartekracht brengt het zuurstofarme bloed terug naar het hart.
  • Versterkt de luchtwegen en het hart en vaatstelsel.
  • De hersenen, ruggenwervel en de rest van het zenuwstelsel worden voorzien van een  toenemende flow van bloed rijk aan voedingsstoffen.
  • Stoornissen/kwalen aan zenuwen, ogen, oren, neus of keel worden beter.
  • Shirshasana werkt als een remedie tegen verstopping.
  • Het verbetert je geheugen en intellect niveau.
  • Bevordert concentratie, wilskracht en focus.

De volgende personen moeten de hoofdstand niet beoefenen:

  • bij hoge bloeddruk.
  • mensen die lijden aan glaucoma, los netvlies of een andere serieuze oogziekte.
  • bij nekproblemen
  • verstopte neus, hoofdpijn/migraine of erge astma.

 

Schoulderstand – Sarvangasana

De schouderstand werkt op alle delen van het lichaam.

Voordelen

  • De schouderstand versterkt en balanceert de werking van de schildklier, hierdoor verbetert de stofwisseling en de groei van het hele lichaam.
  • De schildklier bevorderd de opname van eiwitten en de gezonde groei van spier en DSC_7833botweefsel. Het regelt de hartslag, samentrekkend vermogen van het hart en de bloeddruk.
  • Doordat de kin in de borst gedrukt wordt, wordt dit deel van het lichaam voorzien van zuurstofrijk bloed. Dit brengt je in Jalandhare Bandha (kinblok). Jalandhare Bandha stabiliseert het hart, brengt je bloeddruk naar beneden en vertraagt je ademhaling.
  • Strottenhoofd en keelholte ontvangen een toenemende bloedtoevoer en zodoende maximale voeding. Dit helpt de immuniteit te versterken van verschillende ademhalingsaandoeningen en keelproblemen.
  • Terwijl de flow van bloed naar het hoofd wordt beperkt, kunnen hoofdpijn en gezondheidsproblemen worden verminderd.
  • De schouderstand centraliseert de bloedvoorraad in de wervelkolom. Daarbij geeft het een goede stretch, hierdoor blijft de ruggenwervel sterk en elastisch.
  • Omdat het grootste gedeelte van het lichaam ondersteboven staat, blijft het zuurstofrijke bloed niet steken in de onderste ledenmaten. De schouderstand stimuleert het bloed om te recirculeren. Hierdoor is het een sterk middel voor mensen die de hele dag op hun voeten staan en voor mensen die gevoelig zijn voor spataderen.
  • De schouderstand stimuleert diepe buikademhaling omdat het, het gebruik van het bovenste gedeelte van de longen beperkt. Het hart en een gedeelte van en om de longen krijgen een zachte massage.
  • Spijsverteringsproblemen, verstopping en buikpijn/krampen worden verlicht. Men is in staat om giftige stoffen sneller uit het systeem te krijgen.

Voorzichtig:

  • Mensen die last hebben van hun nek moeten eerst een arts raadplegen voor ze deze pose proberen.
  • Mensen die last hebben van hun onderrug mogen de pose niet te lang aanhouden.

 

Cow Face – Gomukhasana

Gomukhasana of de Cow face pose is afgeleid van het Sanskrit woord go wat cow (koe) betekend en mukha wat face (gezicht) betekend. Het woord go betekent ook licht waardoor gomukh ook refereert aan licht in het hoofd, duizeligheid.

VoordelenDSC_7851

  • Zorgt voor een rechte wervelkolom en verbetert je houding.
  • De pose helpt bij artritis en aambeien.
  • Helpt in geval van ademhalingsproblemen omdat het ook een oefening is voor de longen.

 

 

Forward Bend – Paschimottanasana

Het regelmatig oefenen van deze pose zorgt ervoor dat de wervelkolom soepel blijft, de gewrichten beweeglijk, je organen gezond en je zenuwstelsel sterk.

Voordelen

  • De forward bent is een geweldige pose. Zorgt ervoor dat de ademhaling door de DSC_7840Sushumna stroomt, activeert ‘gastric fire’, maakt de lendenen soepel en verwijdert alle ziekten. - Hatha Yoga Pradipika, hoofdstuk 1, vers 30
  • Paschimottanasana zorgt voor een stevige massage en stimuleert alle organen in de buik, vooral de lever en de milt. Het zorgt voor een gezond spijsverteringsorgaan en een goede spijsvertering. Darmen functioneren goed, peristaltiek verhoogt en verstopping wordt tegen gegaan.
  • Het reguleert de alvleesklier, deze regelt de stofwisseling van koolhydraten en de suikerspiegel in je bloed. Hierdoor is het een waardevolle pose voor diabetes patiënten en mensen met hypoglykemie.
  • Het hele zenuwstelsel wordt versterkt.

De Cobra – Bhujangasana

Bhujangasana is altijd de eerste oefening in een reeks van achterwaartse stretchoefeningen. De bedoeling is een zachte boog te maken van je wervelkolom waarbij je de flexibiliteit van vooral je onderrug vergroot. De zachte druk die dat teweeg brengt op je buik heeft als extra voordeel dat je een massage geeft aan je inwendige organen.

VoordelenDSC_7907

  • De wervelkolom krijgt een stevige achterwaartse stretch. Elke wervel wordt naar achteren getrokken waardoor deze een goede toevoer van bloed krijgt. De zenuwen en spieren van de wervelkolom zijn weer als nieuw.
  • Bhujangasana verlicht een bochel, is goed tegen rugpijn, spit en spierpijn in de rug.
  • De pose werkt, versterkt en vormt de spieren in de rug, vooral in de onderrug.
  • Het geeft ook een stretch aan je bovenrug (thoracale), vergroot je borstkas en vergroot je longcapaciteit.

Veel mensen zeggen dat het regelmatig doen van de Cobra hun helpt bij de chronische problemen van astma.

  • Bhujangasana is een krachtige pose, vooral waardevol voor vrouwen. De baarmoeder en eierstokken worden versterkt. Het is een krachtige pose die helpt tegen vele problemen met de baarmoeder, eierstokken, menstruatie, etc. Het vecht tegen amenorroe (het niet ongesteld worden), dysmenorroe (pijnlijke menstruatie), witte vloed en andere problemen van het vrouwelijke voortplantingsorgaan. Het mag daarentegen nooit beoefend worden door zwangere vrouwen.
  • Het masseert, vormt en versterkt zowel de diepliggende als de oppervlakkige spieren van de rug en de buik. De druk die hierdoor in de buik veroorzaakt wordt is goed tegen constipatie.
  • De buik blijft in de grond gedrukt. Hierdoor vergroot je de druk binnen in de buik waardoor alle ingewanden in de buik worden versterkt.
  • Bhujangasana verhoogt de lichaamstemperatuur en vernietigd hiermee  vele aandoeningen.
  • Het zorgt voor een soepelere flow van levensenergie (prana) in het lichaam.